PUTEM PRELUCRA DATELE CU CARACTER PERSONAL ALE ALEGATORILOR IN SCOPUL DESFASURARII CAMPANIILOR ELECTORALE PE RETELELE DE SOCIALIZARE SAU PRIN POSTA ELECTRONICA?

Ce este diferit pe retelele de socializare?
In ultimii ani s-a inregistrat o crestere brusca a utilizarii in campaniile electorale a platformelor de socializare si a publicitatii online.
In lumea online, instrumentele, tehnicile si cantitatea de date cu caracter personal disponibile difera substantial de metodele traditionale de publicitate si ca urmare, au un potential impact mai mare asupra drepturilor persoanelor.
Unul dintre exemplele cele mai evidente este conceptul de “micro-directionare”. Acesta este modalitatea prin care va selectati mesajele si/sau publicul dorit in functie de caracteristicile, interesele sau preferintele percepute de persoanele in cauza.

Ca urmare a tipului si a volumului de date prelucrate este foarte probabil sa fiti nevoiti sa efectuati o Analiza de Impact asupra datelor cu caracter personal inainte de prelucrarea acestora in cadrul campaniilor electorale.
Acest lucru se datoreaza faptului ca prelucrarea poate implica:

  • utilizarea noilor tehnologii;
  • crearea de profiluri a persoanelor pe scara larga;
  • combinarea, compararea sau corelarea datelor cu caracter personal obtinute din mai multe surse;
  • date cu caracter personal care nu au fost obtinute direct de la persoanele vizate, in cazul in care respectarea obligatiilor de transparenta ale articolului 14 este imposibila sau implica un efort disproportionat;
  • urmarirea geolocalizarii sau a comportamentului persoanelor;
  • utilizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor vulnerabile; si
  • luarea unei decizii bazate exclusiv pe prelucrarea automata.

Acestea sunt toate exemplele de prelucrare care ar putea avea ca rezultat un risc ridicat pentru drepturile si libertatile alegatorilor (persoanelor vizate) si care duc la obligativitatea efectuarii unei Analize de Impact privind Protectia Datelor cu Caracter Personal.

De asemenea, in marea majoritate a cazurilor, transmiterea de mesaje electorale online prin intermediul platformelor de socializare si a tehnologiilor de publicitate online implica prelucrarea datelor cu caracter personal si constituie realizarea de marketing direct (in cazurile in care acestea sunt directionate catre o anumita persoana), ceea ce duce la aplicarea legislatiei privind protectia datelor.

Putem prelucra datele cu caracter personal ale alegatorilor colectate de pe propriile pagini de socializare ale entitatilor electorale?
Multe entitati electorale au pagini dedicate pe retelele de socializare, carora alegatorii le pot da like (Imi place) sau follow (Urmareste). Acestea sunt considerate o modalitate utila de a interactiona cu membrii, sustinatorii sau alegatorii. In functie de platforma si de conditiile de utilizare, puteti colecta date cu caracter personal din profilurile personale ale persoanelor de pe retelele sociale.
In plus, este probabil ca platforma de socializare sa plaseze cookie-uri sau tehnologii similare pe dispozitivele alegatorilor (persoanelor vizate), caz in care persoanele trebuie sa fie informate de acest fapt.
Daca aveti o pagina dedicata pe diversele platforme de socializare, este important sa fiti constienti de faptul ca sunteti susceptibili de a fi operator comun cu organizatia care detine platforma de socializare.

Putem prelucra datele cu caracter personal ale alegatorilor in scopul desfasurarii campaniilor electorale prin posta electronica?
Termenul “posta electronica” are o semnificatie larga si include: e-mailuri, texte, imagini, mesaje video, mesaje vocale, mesaje directe transmise prin intermediul retelelor de socializare sau orice mesaj similar care este stocat electronic.
Atunci cand trimiteti mesaje de campanie electorala prin posta electronica, trebuie sa:

  • nu trimiteti astfel de mesaje prin posta electronica a alegatorilor (persoanelor vizate), cu exceptia cazului in care aveti consimtamantul specific al acestora, colectat in scopul furnizarii mesajelor electronice de la dvs.;
  • nu va ascundeti identitatea;
  • facilitati o modalitate de a se dezabona cu usurinta (trebuie sa fie la fel de usor sa isi retraga consimtamantul, precum a fost sa il furnizeze).

Indiferent de modalitatea de realizare a campaniilor electorale, in cazul in prelucrarea datelor cu caracter personal se bazeaza pe consimtamantul persoanelor vizate, consimtamantul trebuie obtinut si documentat in vederea respectarii conditiilor prevazute de art. 7 coroborat cu art. 4 pct. 11 din RGPD.

Mai exact, pentru ca un consimtamant sa fie valid trebuie sa respecte anumite conditii:

  • persoana vizata sa fie informata inainte de colectarea consimtamantului cu privire la scopul, datele prelucrate, persoanele care au access la date, perioada de stocare si nu in ultimul rand drepturile persoanelor vizate;
  • cererea privind consimtamantul trebuie sa fie prezentata intr-o forma inteligibila si usor accesibila, utilizand un limbaj clar si simplu;
  • trebuie sa respecte principiile de prelucrare a datelor personale;
  • trebuie acordat printr-o actiune neechivoca care sa constituie o manifestare liber exprimata, specifica, in cunostinta de cauza si clara;
  • retragerea consimtamantului trebuie sa se poata face la fel de simplu precum a fost acordarea acestuia;
  • operatorul trebuie sa fie in masura sa demonstreze ca persoana vizata si-a dat consimtamantul pentru prelucrarea datelor sale cu caracter personal.

De asemenea, indiferent de scopurile in care entitatilor electorale prelucreaza date cu caracter personal, acestia au pe langa obligatiile privind consimtamantul, urmatoarele obligatii:

  • respectarea principiilor si posibilitatea de a demonstra aceasta respectare;
  • respectarea drepturilor persoanelor vizate;
  • asigurarea securitatii si confidentialitatii datelor;
  • notificarea incalcarilor de securitate in conditiile art. 33 din Regulament;
  • desemnarea unui responsabil cu protectia datelor;
  • pastrarea evidentei prelucrarilor de date cu caracter personal efectuate;
  • evaluarea impactului asupra protectiei datelor, daca e cazul.

Un alt aspect important il reprezinta faptul ca printre obligatiile ce le revin entitatilor electorale, care prelucreaza datele cu caracter personal ale alegatorilor, se regaseste si desemnarea responsabilului cu protectia datelor, in conformitate cu art. 37 alin. (1. b) din RGPD, deoarece “activitatile principale ale operatorului sau ale persoanei imputernicite de operator (entitatilor electorale in cazul de fata) constau in operatiuni de prelucrare care, prin natura, domeniul de aplicare si/sau scopurile lor, necesita o monitorizare periodica si sistematica a persoanelor vizate pe scara larga”.

Urmareste-ne si afla noutatile in articolele urmatoare!
Esti implicat in alegerile electorale si vrei sa iti oferim informatii prompte si la obiect, intr-o sedinta de consultanta cu unul dintre expertii nostri, in deplina confidentialitate.

Crezi ca nu este suficient si ai nevoie de mai multe informatii, vezi ce ti se potriveste accesand link-ul https://gdprexpert.ro/shop/ sau contacteaza-ne la datele de contact pe care le regaseti in sectiunea Contact.

Daca vrei sa stii Daca poti prelucra datele cu caracter personal ale alegatorilor in scopul desfasurarii campaniilor electorale prin marketing direct, poti sa afli in cateva zile, urmarind viitoarele noastre articole.

Related Posts

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.